Berner pyrkii kasvamaan strategiansa mukaisesti myös yrityskaupoilla, ja vuonna 2018 yhtiö osti suomalaisen magnesiumkemikaalien valmistajan. Berner tulee uuden tytäryhtiönsä kautta jatkamaan magnesiumtuotteiden valmistusta Kokemäellä. Vuonna 2018 liikevaihdossa ja liikevoitossa ei ollut suuria muutoksia edellisvuoteen verrattuna. Vakavaraisuus ja maksuvalmius jatkoivat erinomaisella tasolla.
Berner-konsernin liikevaihto ylsi 315,9 miljoonaan euroon vuonna 2018 (316,5 vuonna 2017). Laskua liikevaihdossa oli edellisestä vuodesta 0,2 prosenttia. Liikevoittoa konserni teki 15,6 miljoonaa euroa (15,8), joka oli liikevaihdosta suhteellisesti 4,9 prosenttia (5,0). Kotimarkkinansa Suomen lisäksi, Bernerillä on tytäryhtiöt Ruotsissa sekä Baltian maissa.
Berner pyrkii suomalaisena perheyhtiönä vakaaseen ja pitkäjänteiseen toimintaan sekä tasaiseen kasvuun. Konsernin vakavaraisuus ja maksuvalmius jatkuivat erinomaisella tasolla myös vuonna 2018. Omavaraisuusaste oli 73,8 prosenttia (74,5) ja current ratio 3,5 (3,6). Sijoitetulle pääomalle kertyi tuottoa 11,7 prosenttia (12,9).
Uusi tytäryhtiö kehittämään magnesiumtuotteiden tuotantoa
Berner pyrkii strategiansa mukaisesti kasvamaan myös yrityskaupoilla. Magnesiumkemikaalien valmistaja Catrock Oy ja sen Kokemäellä toimivan tytäryhtiön liiketoiminnot ostettiin kesällä. Uusi tytäryhtiö Berner Chemicals tulee kehittämään magnesiumtuotteiden tuotantoa edelleen Kokemäellä täydentäen Berner Agentuuri -liiketoiminta-alueen palvelukokonaisuutta.
Asema vakiintunut maatalouskaupassa Suomessa
Maatalouskaupan puolella Berner on nyt pystynyt vakiinnuttamaan asemansa Suomessa. ”Olen erittäin tyytyväinen tähän, ottaen huomioon, että vuonna 2015 aloitimme toimintamme käytännössä nollasta lanseeraamalla suoraan viljelijöille myyvän palvelun”, Bernerin toimitusjohtaja Antti Korpiniemi iloitsee.
Brändit menestyivät
Bernerin tunnetut kuluttajabrändit menestyivät hyvin vuonna 2018. Esimerkiksi XZ jatkoi Suomen myydyimpänä shampoomerkkinä ja LV teki myynnillisesti ennätysvuotensa. Rajamäen tuotteet pärjäsivät hyvin kovassa kilpailutilanteessa ja markkinaosuudet kasvoivat entisestään. Rajamäen väkiviinaetikkaa päästiin hyödyntämään myös uudella tavalla uudessa siivous- ja pyykinpesuaineiden Heti-tuotesarjassa.
Toiminnan kehittäminen jatkuu
Berner vietti toimintansa 135-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018. ”Toiminnan jatkuva kehittäminen on kuulunut vahvasti Bernerin toimintaan yhtiön perustamisesta lähtien. Vuonna 2019 otamme muun muassa käyttöön uuden toiminnanohjausjärjestelmän, jatkamme tuote- ja toimitusketjumme systemaattista kehittämistä sekä keskitymme vahvan pohjan rakentamiseen vastuullisuustyöllemme ja -viestinnällämme”, Antti Korpiniemi jatkaa.
Lisää tietoa Bernerin vuodesta 2018 sekä yhtiön pitkästä 135 vuoden historiasta on saatavilla yhtiön vuosikatsauksesta osoitteessa: https://vuosikatsaus2018.berner.fi/
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Antti Korpiniemi
Berner Oy
Puh: 050 551 3720
antti.korpiniemi@berner.fi
Viestintä- ja yritysvastuupäällikkö
Maria Nymander
Puh: 044 335 2579
maria.nymander@berner.fi
Berner Oy on vuonna 1883 perustettu vakavarainen suomalainen perheyritys, jonka laadukkaat kotimaiset ja kansainväliset brändit ovat kiinteä osa suomalaista arkea. Tuotamme itse ja maahantuomme tuotteita ja palveluita, jotka tuovat ihmisten arkeen lisää hyvinvointia. Olemme sitoutuneet vastuullisuutemme jatkuvaan kehittämiseen. Konsernimme liikevaihto vuonna 2018 oli 315,9 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 495. Pääkonttorimme, tuotekehityksemme ja tuotantolaitoksemme sijaitsevat Suomessa, tytäryhtiömme Ruotsissa ja Baltiassa. Lisätietoja: berner.fi.