Berner-konsernin liikevoitto kasvoi viime vuonna 13,1 % 17,6 miljoonaan euroon liikevaihdon kasvaessa 6,7 %. Bernerin monialaisuus osoitti vahvuutensa myös koronaa vastaan. Kotimaisten tuotteiden arvostus kasvoi entisestään, mikä näkyi 20 %:n kasvuna Heinäveden tehtaiden tuotantomäärässä. Lisäkasvua haettiin usealla yrityskaupalla.
Liikevoittomme kasvoi vuonna 2020 13,1 % 17,6 miljoonaan euroon liikevaihtomme kasvaessa 324,3 miljoonaan euroon (6,7 %). Berner pyrkii suomalaisena perheyhtiönä vakaaseen ja pitkäjänteiseen toimintaan sekä kestävään kasvuun. Konsernin vakavaraisuus ja maksuvalmius jatkuivat erinomaisella tasolla myös vuonna 2020. Omavaraisuusaste oli 70,7 % (76,3 % vuonna 2019). Sijoitetulle pääomalle kertyi tuottoa 12,4 % (12,4 % vuonna 2019).
Monialaisuus suojasi koronalta
Desinfektiotuotteiden ja päivittäiskäyttötavaroiden, kuten saippuoiden ja hiustenhoitotuotteiden, kysyntä kasvoi vahvasti koronavuonna. Heinäveden tehtaiden tuotantomäärät kasvoivat viime vuonna yhteensä 20 % edellisvuoteen verrattuna. Teollisuuden raaka-aineissa ja laitteissa pienentyneeseen kysyntään vaikutti koronan lisäksi alkuvuoden lakot. Maatalousliiketoimintamme niin Suomessa kuin Ruotsissa sitä vastoin säästyi koronan suuremmilta vaikutuksilta.
-Kuuden hyvinkin erilaisen liiketoimintayksikön yhtiössämme koronan negatiiviset vaikutukset olivat kaiken kaikkiaan positiivisia vaikutuksia suuremmat, mutta monialaisuutemme suojasi meitä jälleen yhtiönä – niin kuin se on tehnyt koko Bernerin vuonna 1883 alkaneen toiminnan ajan, Berner Oy:n toimitusjohtaja Antti Korpiniemi kertoo.
Investointeja Heinäveden tehtaille
Avasimme marraskuussa hygienia- ja kosmetiikkatuotteita valmistavalle Heinäveden H1-tehtaallemme uuden tuotantolinjaston, joka tuplaa tehtaan pullonvalmistuskapasiteetin.Meillä on suunnitteilla lisäksi merkittäviä lisäinvestointeja lähivuosien ajalle automaatiotason nostamiseksi sekä tuotantotehokkuuden ja työergonomian parantamiseksi.
-Investoinneillamme pyrimme kasvattamaan ja ylläpitämään Heinäveden tehtaidemme kilpailukykyä ja tuotantotehokkuutta myös tulevaisuudessa. Kotimaisten tuotteiden kysyntä on vahvistunut entisestään koronan aikana, Korpiniemi sanoo.
Lisäkasvua usealla yrityskaupalla
Strategian mukaisesti Berner pyrkii orgaanisen kasvun lisäksi hakemaan kasvua myös yrityskaupoilla. Viime vuonna ostimme enemmistöosuuden Suomen MediTuote Oy:stä, jonka valikoima täydentää Berner Pro liiketoimintayksikkömme tuote- ja palveluvalikoimaa. Berner-konserniin kuuluu nyt myös kiertotalousraaka-aineista maatalouslannoitteita valmistava BioA Oy, jonka tuotteita Viljelijän Avena Berner myy asiakkailleen. Liiketoimintakaupalla omistukseemme siirtyi Nutriforte Oy:n lannoiteliiketoiminta. Pörssiyhtiö Apetit Oyj:n 8 % osuuden ostolla vahvistamme sitoutumistamme suomalaiseen elintarviketuotantoon ja nykyistä yhteistyötämme Apetitin kanssa.
Vastuullisuuden kehitystyö jatkui
Vastuullisuus on yksi Bernerin strategisista painopistealueista, ja jatkoimme vastuullisuuden kehitystyötämme vastuullisuusohjelmamme tavoitteiden mukaisesti.
– Henkilöstön työvireen keskiarvo nousi merkittävästi, ja jopa 97 % berneriläisistä kokee tekevänsä merkityksellistä työtä. Olen erittäin iloinen näistä koronavuoden tuloksista. Keskityimme viime vuonna vahvasti myös johtamisen kehittämiseen, Antti Korpiniemi iloitsee.
Kehitimme vastuullisen hankinnan varmistamisen riskienhallintaamme muun muassa liittymällä Amfori BSCI:n jäseneksi. Liityimme myös Motivan energiatehokkuussopimukseen. Kaikissa Suomen-toiminnoissamme on käytössä vihreä tuulisähkö ja Heinäveden tehtaamme toimivat 87,3–99.9 %s:ti uusiutuvalla energialla.
Lisätietoja:
Antti Korpiniemi
toimitusjohtaja
Berner Oy
Puh: 050 551 3720
Maria Nymander
viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö
Puh: 044 335 2579
maria.nymander@berner.fi