42 % naisista sanoo, että ilmastonmuutoskeskustelu on muuttanut heidän suhtautumistaan ihonhoitotuotteiden ja pyykinpesuaineiden ostamiseen. Tämä käy ilmi LV:n tuoreesta ostomotiivitutkimuksesta. ”Ihmiset selvästi kokevat vaikuttavansa arjen pienillä kulutusvalinnoilla ja kiinnittävät yhä enemmän huomiota tuotteiden ympäristöystävällisyyteen”, Bernerin viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Maria Nymander sanoo.
Nämä asiat nousivat tutkimuksessa:
- 79 % suomalaisista naisista ajattelee, että arjen pienillä kulutusvalinnoilla on ainakin jonkin verran merkitystä ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Miehillä vastaava prosenttiluku on 55.
- Pienituloisista, nuorista ja opiskelijoista lähes 30 % ajattelee, että arkisilla kulutusvalinnoilla on merkitystä kestävän kehityksen kannalta, kun taas yli 80 000 euroa vuodessa tienaavista vain yhdeksän prosenttia miettii ilmastonmuutosta ostaessaan kodin hygieniatuotteita.
- Tutkimuksen mukaan 60 % suomalaisista pitää kotimaisuutta ainakin jonkin verran tärkeänä ihonhoitotuotteita valitessaan, pyykinpesutuotteissa vastaava luku on 62 %. Jopa 93 % kuluttajista tarkistaa, löytyykö pakkauksen kyljestä Avainlippu.
- 60 % ihmisistä sanoo valitsevansa pyykinpesutuotteita, jotka kuormittavat ympäristöä mahdollisimman vähän. Myös hajusteettomuus on tärkeä ostokriteeri: 61 % valitsee tuotteita, jotka eivät sisällä hajusteita. Nuorista joka viidennes aikoo tulevaisuudessa vähentää pesukertojen määrää.
- Jopa 75 % suomalaisista lukee tuotteiden pakkausmerkintöjä vähintään satunnaisesti kasvovoidetta, deodoranttia tai shampoota ostaessaan, pyykinpesuainetta valitessaan jopa 87 %. Ihonhoito- ja hygieniatuotteista tarkistetaan erityisesti ainesosalista, tuotteen valmistaja ja Avainlippu, pyykinpesutuotteista annostelu- ja käyttöohjeet sekä Avainlippu. Myös pakkauksen kierrätettävyys kiinnostaa molemmissa tuotekategorioissa.
Tiedot kävivät ilmi LV-brändin alkuvuodesta 2022 Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta, jossa selvitettiin kuluttajien ihonhoito- ja hygieniatuotteiden ja pyykinpesutuotteiden käyttö- ja ostotottumuksia sekä suhdetta vastuullisuuteen. Tutkimukseen osallistui 1 154 ihmistä.
”Pakkaus näyttää olevan kuluttajalle se helpoin ja konkreettisin keino tutkia tuotteen vastuullisuutta, ja onkin ilahduttavaa, että tutkimuksemme mukaan pakkausmerkinnät kiinnostavat kuluttajia. On myös hienoa huomata, kuinka tärkeänä Avainlippua ja kotimaisuutta ylipäänsä pidetään”, Bernerin viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Maria Nymander toteaa.
LV-tuotteista vastaavan senior brand manager Sanni Väinölän mukaan tutkimus antoi kiinnostavaa tietoa ihmisten kulutustottumuksista sekä vastuullisuusajattelusta.
”Halusimme tutkia ihmisten kulutusasenteita näissä tuoteryhmissä, koska mielestämme keskustelu kulutustottumusten muutoksista käydään usein vain ylätasolla. Niinpä kodin pienempiä kulutushankintoja tutkitaan vastuullisuuden ja ympäristöasenteiden näkökulmasta harvoin tai käytännössä ei koskaan. Uskomme kuitenkin, että isojen yhteiskunnallisten arvomaailman muutosten lähtöpiste on useimmiten näissä pienissä kulutustottumusten muutoksissa”, Sanni Väinölä sanoo.
Lisätietoja:
Viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Maria Nymander, maria.nymander@berner.fi, 044 335 257
Senior brand manager Sanni Väinölä, sanni.vainola@berner.fi, 050 501 8744